Auto importeren Duitsland: voorkom deze valkuilen

De Duitse automarkt gaat ook als een tierelier in 2019. En in Nederland blijft het peperduur. En het aanbod in Duitsland blijft altijd veel groter, dat zal nooit veranderen Duitsland is nu eenmaal enorm veel groter dan Nederland. Enfin, dus vele Nederlanders zullen weer die verleiding voelen dit jaar om een auto in Duitsland te kopen in plaats van eigen land en geef die mensen eens ongelijk, waarom meer betalen voor dezelfde type model auto, minder luxe uitgevoerd? Voel eens aan je voorhoofd zou ik zeggen indien je toch liever in Nederland koopt. Negatieve gevoelens vooral bij senioren Nederlanders tegenover Duitsland kunnen we an sich enigszins begrijpen, maar neem van ons aan, het overgrote merendeel van de Duitse auto verkopers zijn zeer aardige mensen die je kunt vertrouwen.

Er komt natuurlijk wel net even wat meer kijken bij een import t.o.v. kopen in eigen land. Denk dan met name aan de BPM. De BPM is uitermate tricky. De Belastingdienst lijkt dit expres uitermate vaag te houden. Het zit zo er zijn verschillende manieren die je mag gebruiken om de BPM te berekenen. En de eindbedragen kunnen nogal verschillen. En dit voor dezelfde auto. Maar een andere rekenwijze dus. Dit is nogal krom, eigenlijk zou iedereen gewoon maar tot 1 bedrag moeten kunnen komen voor een bepaalde auto. Maar goed het is zoals het is en we dienen slim de BPM te berekenen om tot het laagst mogelijke bedrag te komen. Een handige hulpbron die we willen delen is deze van Easy Import. Een calculator die je helpt om tot een accuraat legaal laag bedrag te komen zonder kosten en geheel vrijblijvend. Te goed om te laten liggen toch.

Tweede ding om rekening mee te houden is het transport. De auto moet uiteindelijk van Duitsland komen naar Nederland ik denk dat dit een beetje een open deur is maar goed. Enfin, je kunt niet zomaar met een Duits kenteken doodleuk gaan rondrijden in Nederland. Dus je moet een tijdelijk kenteken aanvragen. Anderzijds, als je bekijkt wat uitbesteden onder de streep kost, dan kan het lonen om het maar over te laten aan een specialist. Dit omdat de specialist dit dagelijks doet en kost dus weinig tijd voor hen, daar waar jij alles moet onderzoeken hoe het zit omtrent tijdelijk kenteken bemachtigen. En het rijden zelf kan enigszins ver zijn als de auto in Zuid Duitsland staat en jij in Groningen woont.