De grootste veranderingen voor het nieuwe F1 seizoen

15 Maart is een datum waar heel veel autosport liefhebbers halsreikend naar uitkijken, in dat weekend zal de eerst Grand Prix van het jaar plaatsvinden op het Albert Park in Melbourne, Australië, de race vindt plaats op zondag 17 maart. Voordat het zover is zullen er in totaal nog 8 testdagen gaan plaatsvinden in februari. Er zijn een groot aantal veranderingen die worden ingevoerd, zowel in het reglement als in de coureurs en de sommige teams. GPToday.net verteld wat de grootste veranderingen zijn.

De teams

Er zijn maar twee teams die met dezelfde coureurs-duo als afgelopen seizoen aantreden, dat zijn Mercedes GP met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas en Haas F1 Team met Kevin Magnussen en Romain Grosjean. Meer dan de helft van alle stoeltjes zijn komend seizoen bezet met een andere coureur. De meest opvallende zijn de stoeltjes van Daniel Ricciardo (Renault F1 Team), Daniil Kvyat (Toro Rosso), Charles Leclerc (Scuderia Ferrari en Robert Kubica (Williams F1). De teamindeling ziet er als volgt uit:

  • Mercedes AMG Petronas Motorsport – Lewis Hamilton & Valtteri Bottas
  • Scuderia Ferrari – Sebastian Vettel & Charles Leclerc
  • Aston Martin Red Bull Racing – Max Verstappen & Pierre Gasly
  • Haas F1 Team – Kevin Magnussen & Romain Grosjean
  • Williams Martini Racing – Robert Kubica & George Russel
  • Red Bull Toro Rosso Honda – Alexander Albon & Daniil Kvyat
  • Renault Sport Formula One Team – Nico Hülkenberg & Daniel Ricciardo
  • Mclaren F1 Team – Carlos Sainz & Lando Norris
  • Alfa Romeo Racing – Kimi Raikkonen
  • Racing Point F1 team – Lance Stroll & Sergio Pérez

Nieuwe regelgeving omtrent aerodynamica

De laatste jaren is er door veel Formule 1 fans geklaagd over het tekort aan inhaalacties en wiel tot wiel races. Door het zeer ingewikkelde aerodynamica pakket waarover de auto’s beschikte was het zeer moeilijk om in te halen. De grootste reden waardoor dit het lastig ging, was dat de auto’s niet dicht achter een voorganger kon rijden. De auto’s creëerde zeer veel vuile lucht waardoor de auto die er achter reed veel controle en snelheid verloor. De auto’s van het 2019 seizoen zullen een veel minder ingewikkeld aerodynamica pakket hebben en ook de DRS en de achtervleugels zullen veranderen, om zo het inhalen en elkaar op kort afstand kunnen volgen veel makkelijker te maken. Ook zat er in de afgelopen seizoenen een gigantisch gat tussen de top drie teams en de rest, de voornaamste reden was dat die teams veel meer geld hebben waardoor ze veel meer aerodynamische onderdelen konden ontwerpen, testen en maken. Met deze nieuwe regels hopen ze ook dat geld een heel stuk te verkleinen.