Dat de technologie voor zelfrijdende auto’s er gaat komen, is geen geheim meer. Filmpjes van experimenten van de eerste zelfrijdende auto’s staan al meer dan een jaar op YouTube. Autofabrikanten experimenteren met steeds geavanceerdere designs van de eerste autonome wagen. Het is niet meer de vraag of er zelfrijdende auto’s over de wegen rijden, maar wanneer. Want technologie is niet de enige factor die een rol speelt. De landelijke infrastructuur moet er klaar voor zijn. Dat brengt ons bij een tweede vraag: waar komt de eerste autonome auto? Volgens onderzoek van KPMG kan dat wel eens erg dichtbij zijn: ons eigen koude kikkerlandje scoort namelijk het beste op het gebied van infrastructuur voor zelfrijdende auto’s.
Nederland heeft de beste infrastructuur voor zelfrijdende auto’s
Het onderzoek van o.a. KPMG heeft twintig landen beoordeeld op vier factoren die cruciaal zijn voor het adopteren van de eerste zelfrijdende auto’s. Deze zogenoemde ‘Pilaren van autonome voertuig acceptatie’ slaan op de infrastructuur, het overheidsbeleid, innovatie en consumentenacceptie van een land. Nederland scoort op al deze vlakken in de top 5 wereldwijd.
Vooral de infrastructuur van Nederland is uitermate geschikt voor autonome auto’s; het wegennetwerk wordt veelgebruikt en is uitermate goed onderhouden. Geen wonder dat de Wereld Economische Forum en de Wereld Bank de Nederlandse autowegen hebben verkozen tot één van de beste wereldwijd. Daarbij heeft Nederland ook de meeste elektrische auto oplaadpunten per vierkante kilometer en kan het draadloze netwerk de auto’s goed ondersteunen. De eerste zelfrijdende auto’s kunnen zo maar hun eigenaren van Eindhoven naar Den Haag brengen.
Experimenteerwet zelfrijdende auto
Nederland is één van de 26 landen die in Februari 2017 hebben afgesproken om op grote schaal experimenten uit te voeren met zelfrijdende auto’s. De overheid is erg positief over deze experimenten gezien de toekomst van de zelfrijdende auto gepaard zal gaan met een dramatische terugname in de hoeveelheid files, auto-ongelukken en uitlaatgassen, is. Zo is er al 90 miljoen euro besteedt aan stoplichten die kunnen communiceren met voertuigen. De eerste experimenten zijn begin dit jaar van start gegaan, maar verlopen nog niet vlekkeloos. In maart zijn er twee dodelijke auto-ongelukken voorgevallen met zelfrijdende auto’s.
Hoewel de technologie van zelfrijdende auto’s momenteel niet onderdoet aan menselijke reacties, blijven er altijd situaties bestaan die niet hadden kunnen worden voorspeld. Dit levert een probleem op qua legalisatie. De wet gaat er namelijk van uit dat de bestuurder van een auto een mens is. Wanneer er een ongeluk veroorzaakt wordt door een autonome auto, is het dus de vraag of de producent van de auto of het besturingssysteem aansprakelijk is. Hierin loopt de wet altijd achter op nieuwe ontwikkelingen. Ondanks deze valkuilen, blijft de experimenteerwet voor zelfrijdende auto’s overeind en mogen bedrijven een vergunning krijgen om te experimenteren met autonome auto’s. De voorwaarde van deze wet is wel dat iemand ten alle tijden het voertuig op afstand monitort en kan ingrijpen indien nodig. Op deze manier blijft ook in de ogen van de wet de verantwoordelijkheid bij een bestuurder liggen.
Consumentenacceptatie
Hoewel Nederland als beste scoort op het onderzoek van de KPMG, noemt het onderzoek de consumentenacceptatie van de Nederlandse bevolking als een punt van kritiek. Een mogelijke verklaring is dat de meeste bewoners al relatief tevreden zijn met de huidige staat van transport en vervoer. Dit is vaker het geval in ontwikkelde landen, waar technologie sceptischer wordt ontvangen dan landen waar meer noodzaak is om bepaalde problemen op te lossen. Ondanks dit fenomeen, zijn de Nederlandse bedrijven en met name de start-ups uitermate bereidt om alsnog met nieuwe ontwikkelingen te komen. Het bedrijf dat niet voor loopt op de markt kan dan ook snel weg geconcurreerd worden. Zo werd cruise control ooit als een bedreigende ontwikkeling gezien, maar kunnen nieuwe auto’s het zich niet veroorloven om deze technologie niet te bieden.
Automatische functies en ontwikkelingen
Iedere bestuurder weet dat auto’s steeds meer geavanceerde automatische functies krijgen. Volledig zelfrijdende auto’s zijn misschien nog niet beschikbaar voor de bevolking, maar zo bestaan er al wel deels-zelfrijdende auto’s die steeds geavanceerder worden. Eerder werd al cruise control genoemd, maar ook rem- en rijstrookassistentie zijn automatische technologieën die niet meer weg te denken zijn uit de auto’s van een hogere prijsklasse.
Het grootste automotive bedrijven van Nederland, Stern noemt dit als één van de verklaringen waarom het leasen van een auto steeds meer populariteit vergaart: auto’s ontwikkelen zich razendsnel. Door middel van een private lease behouden de Nederlandse bestuurders de mogelijkheid om over 12 maanden de auto in te ruilen voor een nieuwer model. Voordat autobedrijf Tesla een begrip was op de Nederlandse markt, ondervond het een soortgelijk fenomeen. Omdat het grootste deel van de markt de model S nog zag als een technologie die niet tot in de puntjes was verfijnd, en aldus niet snel de volledige koopprijs wilde betalen, vond Tesla zijn populariteit op de leasemarkt. Door middel van overheidssubsidies, werden de auto’s aantrekkelijk gemaakt en zijn ze momenteel niet weg te denken van de straat. Het wordt dan ook voorspeld dat eerste zelfrijdende auto’s vanuit een leaseregeling geboden worden. Dankzij dit soort regelingen kan Nederland de toekomst van de zelfrijdende auto met een nuchtere blik ontvangen.
Bron: Stern Groep Nederland