Het is alweer 14 jaar geleden sinds de paarse krokodil voor het eerst op tv verscheen, maar deze reclame van verzekeraar OHRA is bij lange na nog niet vergeten. De reclame over een tergend bureaucratische zwembadmedewerker die het vertikt om de paarse opblaaskrokodil van een jong meisje terug te geven zonder de juiste formulieren is een symbool geworden voor onnodig ingewikkelde bureaucratie. Zo is de paarse krokodil opgenomen in de Dikke Van Dale, meerdere columns en boeken en kent zelfs een plek in de wetgeving: de wijzigingswet tegen nodeloos ingewikkelde regelingen heeft als officiële verkorte naam Wijzigingsplan ‘Paarse Krokodil’. Het is niet gek dat OHRA ervoor heeft gekozen om de paarse krokodil nieuw leven in te blazen.
De paarse krokodil is nooit helemaal van het beeldscherm verdwenen. Naast de paarse opblaaskrokodillen die het programma Barend en van Dorp schonk aan klantonvriendelijke bedrijven, heeft OHRA zelf ook gehint naar de krokodil in meerdere reclames. Zo droeg een acteur wel eens button met het merk Le Croc Sportif op de jas, of nauwelijks zichtbare paarse Crocs aan de voeten. Dat terwijl er helemaal geen paars opblaaskrokodil bestond ten tijde van de reclame. De krokodil in de oorspronkelijke reclame is een overgespoten groene krokodil.
Na zijn eerste verschijning op tv zijn meerdere ondernemers aan de haal gegaan met de productie en verkoop van de gewilde krokodillen. Bol.com bood de krokodil trots aan met de tekst: “Daar staat ‘ie! Eindelijk verkrijgbaar: de paarse krokodil, bekend van de reclame.”
De krokodil vond zijn plek in meerdere delen van de samenleving die in aanraking kwamen met overdreven bureaucratie. De gemeente Den Haag bijvoorbeeld heeft de krokodil in een jasje van zijn eigen stadskleuren gestoken, de groengele krokodil, als symbool tegen de overdreven bureaucratisering binnen de ambtenarij. Ook onze zuiderburen zijn geen vreemde van de krokodil. Zo kent de gemeente Gent een burgerbeweging genaamd de ‘Bende van de Paarse Krokodil’. Dit burgerinitiatief zet zich in tegen klantonvriendelijke bureaucratie.
Zelfs 14 jaar na de oorspronkelijke reclame blijft de paarse krokodil relevant. Zo is er eerder dit jaar een online-meldpunt in de gemeente Hengelo tot stand gekomen die de opblaaskrokodil uitreikt aan Hengeloërs of Hengelose ondernemers die zich slachtoffer voelen van de bureaucratie. Wel is de bureaucratie zelf met de tijd mee ontwikkeld. De problemen onder de noemer ‘paarse krokodil’ vinden zich naast de loketten nu ook online plaats. Volgens OHRA directeur Maurice Koopman is dit dan ook de aanleiding geweest voor het vernieuwen van de reclame.
In de nieuwe reclame wordt de paarse krokodil in een modern jasje gestoken. Ditmaal staat de paarse krokodil symbool voor ingewikkelde online invulformulieren met moeilijke teksten en websites waar je keer op keer opnieuw dezelfde gegevens moet invullen. Technologie zou het makkelijker dan ooit moeten maken om onnodige bureaucratie te omzeilen. De nieuwe paarse krokodil is dan ook verhuisd van het zwembad en heeft zijn weg gevonden naar de mobiele app.